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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.creatorRamelli, Ilaria L. E.-
dc.date.accessioned2024-05-23T00:41:06Z-
dc.date.available2024-05-23T00:41:06Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.urihttps://ru.filologicas.unam.mx/handle/123456789/3218-
dc.description.abstractThe letter of Ammonius to Apollonius, preserved in an Oxyrhynchus papyrus and datable to the end of the I or the beginning of the ii century AD, contains a superlinear stroke over the X of the initial xaipein, which is the sign of a nomen sacrum that, together with many other clues in this epistolê kekhiasmenê, points to the Christianity of the writer and the addressee. In this new framework, many details of the letter become intelligible and the whole document, with an emphasis on the necessity of a circumspect behaviour and the use of a cryptic communication code, attests to the critical situation of the Christian communities in those days, when Christianity was a superstitio illicita and Christians had to try not to be denounced. I propose an analysis of the letter in this light: many aspects in its language, lexical choices, and rhetoric are telling. The new Christian reading of this letter allows us to recover one of the earliest Christian letters known and provides precious documentation of the birth of Christianity in Egypt, perhaps in Alexandria itself, from which the “Secret Gospel of Mark” also stems.-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad Nacional Autónoma de México. Instituto de Investigaciones Filológicas-
dc.rightsLa titularidad de los derechos patrimoniales de esta obra pertenece a: Universidad Nacional Autónoma de México. Su uso se rige por una Licencia Creative Commons BY-NC 4.0 Internacional, https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode.es, fecha de asignación de la licencia (2012-09-17).-
dc.subjectAlexandria-
dc.subjectPapyrus Letters-
dc.subjectChristogram/staurogram-
dc.subjectClement-
dc.subjectSecret Gospel of Mark-
dc.subjectArly Christianity-
dc.subjectEpistolê Kekhiasmenê-
dc.subjectChristian Communities In Egypt-
dc.subjectNomina Sacra-
dc.subjectAlejandría-
dc.subjectPapiro-
dc.subjectCartas-
dc.subjectCristograma/estaurograma-
dc.subjectClemente-
dc.subjectEvangelio Secreto de Marcos-
dc.subjectCristianismo Primitivo-
dc.subjectEpistolê Kekhiasmenê-
dc.subjectComunidades Cristianas en Egipto-
dc.subjectNomina Sacra-
dc.subject.classificationHumanidades y de las Artes-
dc.titleA New Reading of one of the Earliest Christian Letters Outside the New Testament and the Dangers of Early Christian Communities in Egypt-
dc.title.alternativeUna nueva lectura de una de las más antiguas cartas cristianas fuera del Nuevo Testamento y los peligros para las primitivas comunidades cristianas en Egipto-
dc.typeArtículo de Investigación-
dcterms.provenanceUniversidad Nacional Autónoma de México. Instituto de Investigaciones Filológicas-
dc.rights.accessrightsAcceso abierto-
dc.identifier.bibliographiccitationRamelli, Ilaria L. E. (2010). A New Reading of one of the Earliest Christian Letters Outside the New Testament and the Dangers of Early Christian Communities in Egypt. Nova Tellus; Vol. 28, Núm. 1. Recuperado de: https://ru.filologicas.unam.mx/handle/123456789/3218-
dc.identifier.urlhttps://revistas-filologicas.unam.mx/nouatellus/index.php/nt/article/view/335/331-
dc.publisher.locationMX-
dc.description.repositoryRepositorio del Instituto de Investigaciones Filológicas. https://ru.filologicas.unam.mx/-
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.19130/iifl.nt.2010.28.1.335-
dc.relation.ispartofjournalEn: Nova Tellus; Vol. 28, Núm. 1 (2010). https://revistas-filologicas.unam.mx/nouatellus/index.php/nt/article/view/335. ISSN impreso: 0185-3058; ISSN electrónico: 2683-1759-
dc.audienceInvestigadores-
dc.audienceEstudiantes-
Aparece en las colecciones: Noua Tellus

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